Tåg tänk.

En fråga jag får väldigt ofta på jobb när folk redan sitter på tåget är:

- Går detta tåget till ....?

Hur tänker folk där?! Jag hade inte gått på tåget och satt mej i godan ro och hoppats på att tåget går till den destinationen jag vill till utan kollat upp detta innan. Hur kul är det att komma på när tåget redan rullat att tåget går till Jukkasjärvi i stället för Ystad?!

Samma sak är det men folk man ser läser på avgångs tavlan, tavlan ovanför och utanför tåget och sedan till sist skyltningen på tåget. Ändå måste de kolla med mej en gång till. När de redan läst och dubbelkollat ggr tre... Hmm... Visst de e bra att kolla en extra gång men ja. Nä, jag ska inte säga något..

Personer ur scenario 2 är väl "bättre" än dem i det 1:à men ja... Hmm... Jag kommer nog få de frågorna otaliga ggr till och kommer få svara på dem otaliga ggr till med ett leende på läpparna.

Sedan har vi ju en annan sort till. Eller ja, dem är väldigt många men olika ändå. Dehär som staplar och bygger murar av väskor upp för en dörr.
- Hur ska folk kunna gå in och ut ur tåget? Göra sej genomskinliga?

Alla mammor som kommer med sina barnvagnar. Många ställer sej och parkerar antingen framför en dörr, tar barnet och går och sätter sej eller ställer barnvagnen direkt nedanför trappan. :)
- Ja, din barnvagn är jättefin och du vill hålla den under uppsikt men folk måste faktiskt kunna komma fram och det finns anvisade platser för barnvagnen.

(I dessa fallen pratar jag inte om smockfulla tåg utan tåg som är normal fulla)

Eller kanske dessa:

- Jag har jätteont i foten och MÅSTE därför sitta i 1:à klass.

- Absolut om ni/du betalar. Men nej, där tar det stop för de vill dem inte och så blir de super arga på mej haha.

För ett tag sedan stötte jag på en som tyckte det ingick både väckning och "urplockning" av dennes väskor. Då var denna personen helt seriös också. Har man asat på sina väskor kan man också asa av dem. Och de där med väckning. Visst kan jag försöka komma ihåg det någon gång men ofta har jag annat att tänka på så det är säkrare att ställa klockan själv.

Dessa tankarna gäller då inte alla resenärer utan bara en liten klick. Många är jag du med och har väldigt trevliga konversationer med. Men ibland måste man få fundera lite.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0